Polacy coraz częściej odkładają pieniądze na realizację marzeń [RAPORT AUTOPAY]

#Autopay #raport #Finanse w czasach inflacji

12.09.2023
Udostępnij:

Prawie 70 proc. Polek i Polaków deklaruje oszczędzanie pieniędzy, z czego ponad połowa z myślą o zabezpieczeniu przyszłości. Chociaż tempo inflacji wyraźnie odciska się na domowych budżetach, to prawie jedna czwarta Polaków inwestuje. Grupa ta zauważalnie wzrosła w ostatnim roku - wynika z najnowszego badania “Finanse w czasach inflacji” zrealizowanego przez Autopay.


Według badania “Finanse w czasach inflacji” zrealizowanego przez Autopay, 69 proc. Polek i Polaków deklaruje oszczędzanie pieniędzy. Najczęściej czynią to mieszkańcy największych miast (trzech na czterech ankietowanych), najrzadziej osoby ze średniej grupy wiekowej. Oszczędności nie posiada co czwarty respondent.

- Polacy coraz bardziej świadomie podchodzą do obszaru zabezpieczenia finansowego i podejmują różne działania w celu poprawy swojej sytuacji. Jednak rosnące od dwóch lat koszty życia sprawiły, że tylko część może to robić na bieżąco i w zasadzie w tym okresie odsetek oszczędzających właściwie się nie zmienił - mówi Wojciech Murawski, Członek Zarządu i Dyrektor Komercjalizacji Autopay. - Wysoka inflacja znacząco utrudniła odkładanie pieniędzy. Robili to tylko ci, którzy do tej pory mieli taką możliwość - dodaje.


Polacy myślą o poduszce finansowej i zabezpieczeniu przyszłości


Jak wynika z badania “Finanse w czasach inflacji” oszczędzanie z myślą o przyszłości od lat jest priorytetowym celem Polaków. W poprzednim roku deklarowało go sześciu na dziesięciu ankietowanych. Natomiast w 2023 r. odsetek oszczędzających na zabezpieczenie przyszłości swojej, dzieci i wnuków nieco spadł, na rzecz wakacji, zakupu mieszkania, auta czy emerytury.

- Wyniki sugerują, że po doświadczeniu pandemii i czasach kryzysu Polacy niekoniecznie decydują się częściej odkładać na zabezpieczenie przyszłości, bo ta przyszłość jest po prostu nieprzewidywalna. Deklarują natomiast częściej oszczędzanie na realizację marzeń i życiowych planów - takich jak wakacje, zakup mieszkania czy samochodu - mówi Wojciech Murawski.


cel oszczedzania

Zabezpieczenie przyszłości to cel częściej wskazywany przez mężczyzn, kobiety odkładają na wakacje. Najmłodsi częściej oszczędzają pieniądze na mieszkanie lub dom, najstarsi dla dzieci i wnuków. Na zabezpieczenie emerytury częściej niż pozostałe grupy wiekowe wskazują ankietowani w średnim wieku. Mieszkańcy największych miast częściej niż pozostali oszczędzają pieniądze na dom lub mieszkanie, najmniej w tej kategorii odkładają mieszkańcy wsi.


Bieżące wydatki największym obciążeniem domowych budżetów


Wśród głównych wydatków domowych respondenci najczęściej wskazywali dwa obszary: rachunki za utrzymanie i prowadzenie domu oraz żywność i chemia domowa. Rzadziej wymieniali zdrowie, transport czy spłatę pożyczek i kredytów.


wydatki gospodarstw domowych

- Dziś bieżące opłaty za utrzymanie domu stały się poważnym obciążeniem i w przypadku osób starszych sięgają nawet 80 proc. budżetu. Podobny udział w budżecie ma zakup żywności i chemii domowej. W najstarszej grupie kwoty przeznaczane na zakup produktów i usług związanych ze zdrowiem stanowią dwa razy większą część wydatków niż w młodszych grupach - komentuje ekspert Blue Media. - W obecnych realiach tylko najmłodsi, zwykle wciąż mieszkający z rodzicami, częściej niż inne grupy wydają pieniądze na ubrania, hobby, rozrywkę i jedzenie poza domem.

Rachunki za utrzymanie i prowadzenie domu rzadziej spędzają sen z powiek mieszkańcom wsi niż miast. Z kolei zdrowie najwięcej miejsca zajmuje w budżetach mieszkańców małych i średnich miast, tam mniej istotne są wydatki na transport.

Domeną mieszkańców największych miast, podobnie jak kobiet, są ubrania i kosmetyki. Kobiety wydają więcej od mężczyzn na zdrowie, ci zaś większą część budżetu przeznaczają na utrzymanie samochodu oraz spłatę pożyczek.


Na co Polacy najchętniej wydają nadwyżki finansowe?


Z badania Autopay wynika, że trzech na dziesięciu ankietowanych przeznacza wolne środki na podróże, co czwarta osoba na kosmetyki i ubrania. Co ósmy badany deklaruje, że nie posiada oszczędności.


przeznaczenie wolnych srodkow pienieznych

Najmłodsi z wolnych środków finansowych najczęściej kupują ubrania i kosmetyki, opłacają rozrywkę, także w wersji online, a zwłaszcza jedzenie poza domem (27 proc.). Najstarsi wydają więcej na zdrowie. W tej grupie również najwięcej osób (19 proc.) deklaruje, że nie ma wolnych środków.

Kobiety z dostępnych środków najchętniej kupują ubrania i kosmetyki. Nieco częściej niż mężczyźni wybierają rozrywkę poza domem oraz troskę o zdrowie. Mężczyźni nadwyżki finansowe przeznaczają na hobby i zajęcia dodatkowe swoje lub dzieci, także na zakup elektroniki, rozrywkę online czy sport.


Czy Polacy inwestują pieniądze?


Niemal co czwarty badany inwestuje (23 proc.). To skok aż o 7 p.p. rok do roku. To może być efekt wysokiej inflacji i próba ochrony posiadanego kapitału. Gdy pieniądze tracą na wartości więcej osób decyduje się je inwestować zamiast odkładać na koncie. Takie działanie w największym stopniu jest domeną mężczyzn, osób młodszych oraz mieszkańców największych miast.


czy Polacy inwestuja pieniadze

Wśród tych, którzy nie inwestują, połowa jako główną przyczynę podaje brak kapitału - podkreślają to szczególnie najstarsi badani. Co trzeci respondent nie ma odpowiedniej wiedzy, żeby inwestować, co piąty - nie ufa produktom inwestycyjnym i tyle samo uważa, że to za duże ryzyko.


Pobierz raport z badania



O badaniu “Finanse w czasach inflacji”

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1055 osób metodą CAWI.

Grafiki do pobrania

Wykres nr 1, Wykres nr 2, Wykres nr 3, Wykres nr 4

O Autopay:

Autopay (wcześniej Blue Media) to polska spółka technologiczno-finansowa założona w 1999 roku w Sopocie. Powstała jako wspólne przedsięwzięcie dwóch studentów zafascynowanych nowymi technologiami, którzy do dzisiaj zasiadają we władzach spółki (Andrzej Antoń i Konrad Kucharski). Misją marki parasolowej Autopay jest dostarczenie wyjątkowego doświadczenia związanego z płatnościami. Odnalezienie nowego poziomu wygody, intuicyjności, automatyzacji. Miesięcznie z usług firmy korzysta 10 milionów klientów i klientek, a rozwiązania i produkty Autopay wybrało już 35 tysięcy firm w Polsce.

W ciągu niemal 25 lat działalności spółka stała się jedną z największych firm technologicznych świadczących usługi dla sektora finansowego, telekomunikacyjnego i e-commerce w Polsce. Tworzy produkty i usługi, które ułatwiają i przyspieszają wykonywanie codziennych spraw, takich jak: płacenie rachunków, doładowania telefonów, wykonywanie ekspresowych przelewów, zakupy przez internet, czy automatyczne płatności za autostrady.

Przeczytaj także:

Artykuł

Autopay partnerem Akcji HumanBE - Dwie Godziny Dla Rodziny/Człowieka

Autopay został partnerem Akcji HumanBE - Dwie Godziny Dla Rodziny/Człowieka. Organizatorem akcji jest Instytut Humanites - Człowiek i Technologia.

15.05.2024 Czytaj więcej

Raport

Polacy kochają zakupy online, ale nie za każdą cenę [RAPORT AUTOPAY]

Polacy nie wyobrażają sobie życia bez e-commerce, ale chcą kupować na własnych warunkach. Chociaż cena jest decydującym kryterium wyboru produktu, zrezygnują z zakupów, gdy nie znajdą ulubionej formy płatności.

13.05.2024 Czytaj więcej

Artykuł

Rebranding Autopay z dwiema statuetkami na Transform Awards Europe 2024!

Rebranding Autopay został nagrodzony dwiema statuetkami - złotą i srebrną - podczas Transform Awards Europe 2024

22.04.2024 Czytaj więcej