Płatności mobilne w małym biznesie. Dlaczego warto je mieć?

#ecommerce #płatności online #płatności mobilne

08.04.2024
Udostępnij:

Polacy chętnie korzystają z płatności mobilnych, takich jak BLIK, Google Pay czy Apple Pay. Doceniają ich wygodę, bezpieczeństwo i szybkość. Dla przedsiębiorców, zwłaszcza tych z sektora małych biznesów, wprowadzenie możliwości płatności mobilnych może być więc sposobem na zwiększenie satysfakcji klientów i wyprzedzenie konkurencji.


Coraz więcej sklepów internetowych decyduje się na wdrożenie płatności, które spełnią oczekiwania klientów. Zdecydowanie można do nich zaliczyć płatności mobilne. Są to płatności bezgotówkowe dokonywane za pomocą urządzenia (np. smartfonu lub tabletu) w aplikacji bankowej lub płatniczej.

Płatności mobilne dzielą się na zbliżeniowe (wykorzystujące technologię NFC) oraz zdalne (wykorzystujące połączenie internetowe lub technologię GSM). To właśnie ten drugi rodzaj m-płatności jest stosowany w sklepach internetowych. Do najpopularniejszych zalicza się BLIK, Portfel Google oraz Apple Pay, które funkcjonują w oparciu o rachunek bankowy i karty płatnicze.


BLIK, portfele Google Pay i Apple Pay


Ciekawe wnioski na temat m-płatności zostały zawarte w raporcie Future Mind: Żyjesz w phygitalu, choć o tym nie wiesz. Wiedza o możliwości realizacji płatności za pomocą telefonu i / lub zegarka utrzymuje się na poziomie powyżej 90% – niezależnie od wieku. Rozwiązanie wzbudza pozytywne odczucia – większość respondentów określiła je jako ułatwienie. Jednak w praktyce, widać sporą różnicę między pokoleniami. Płatności mobilnych używa:

  • 63% w grupie 15-26 lat,
  • 48% w grupie 27-42 lat,
  • 41% w grupie 43-58 lat,
  • a wśród badanych 58+ to już tylko 31%.

Wśród tych m-płatności, liderem jest BLIK. W 2023 roku, operator BLIK-a przeprocesował 1,761 mld transakcji różnego typu, to jest o 43 proc. więcej niż rok wcześniej. Niemal 53 proc. z tego stanowiły płatności w e-commerce. Na koniec 2023 roku Generacja BLIKA liczyła już 16 mln użytkowników.

Wirtualne portmonetki również mają wielu zwolenników. Z informacji Cashless, wynika że Polacy polubili wirtualne portfele – dodali do nich już ponad 10,8 mln kart. W 2022 roku portfele mobilne odpowiadały za około połowę globalnych transakcji płatniczych w handlu elektronicznym, co czyni je zdecydowanie najpopularniejszą metodą płatności online na świecie. Ich udział we wszystkich płatnościach ma przekroczyć 54% do 2026 roku.


Mocne strony płatności mobilnych


Płatności mobilne dają wiele korzyści zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców. Jakich efektów można się spodziewać po wdrożeniu ich do e-sklepu?


Zwiększenie satysfakcji klientów


Wprowadzenie płatności mobilnych do oferty przynosi bezpośrednie korzyści w postaci zwiększonej satysfakcji klientów, głównie dzięki dwóm kluczowym czynnikom: szybkości i wygodzie. Umożliwianie klientom zakupów w dowolnym miejscu i czasie, jest szczególnie ważne w kontekście rosnącej popularności zakupów mobilnych.


Większa konwersja


Szybkość i wygoda płatności przekłada się na płynność procesu zakupowego. Płatności telefonem minimalizują bowiem bariery na ostatnim etapie zakupów, dzięki czemu klienci są bardziej skłonni do dokończenia zakupów.


Przyspieszenie zakupów


Dzięki możliwości zapisania danych karty w telefonie, płatności mogą być dokonywane jednym kliknięciem, co znacząco skraca czas zakupów. Nie ma już potrzeby szukania odpowiedniej karty czy logowania się do bankowości elektronicznej.


Wzrost bezpieczeństwa płatności


Nowoczesne płatności mobilne należą do najbezpieczniejszych form opłacania zakupów. W przypadku rozwiązań mobilnych opartych na kartach płatniczych stosuje się tokenizację oraz zabezpieczenia biometryczne (np. używanie odcisku palca, biometrii twarzy do potwierdzania płatności przez użytkownika). W przypadku oszustwa poszkodowani klienci mogą ubiegać się o zwrot utraconych środków w ramach procedury chargeback (nie dotyczy to płatności BLIK-iem).


Przewaga konkurencyjna


Klienci postrzegają marki oferujące płatności mobilne jako bardziej innowacyjne. To z kolei przyciąga szczególnie młodsze pokolenia, które są bardziej zaznajomione z technologiami mobilnymi i oczekują ich obecności w codziennym życiu. Umożliwiając płatności mobilne, pokazujesz, że Twoja firma skupia się na zapewnieniu najlepszego możliwego doświadczenia zakupowego.


Zwiększenie lojalności klientów


Niektóre płatności mobilne umożliwiają korzystanie z programów lojalnościowych, a zgromadzone dane o zachowaniach zakupowych klientów, pozwalają na personalizację oferty. Klienci cenią sobie podejście dostosowane do ich indywidualnych preferencji, co zwiększa ich zadowolenie podczas zakupów.


Czy warto wdrożyć płatności mobilne?


Według ekspertów Future Mind, wielkość rynku płatności mobilnych ma wzrosnąć o 36,2% w latach 2023-2030. To oznacza, że stoimy u progu ważnej transformacji. Płatności mobilne staną się bardziej powszechne, co dla konsumentów może oznaczać jeszcze większą wygodę i bezpieczeństwo. Dla przedsiębiorców – nowe możliwości dotarcia do klientów i zwiększania konwersji. Biorąc to wszystko pod uwagę, wdrożenie płatności mobilnych wydaje się być trafioną decyzją biznesową.


Płatności online dla sklepów internetowych

Wybierz bezpieczne i niezawodne płatności Autopay i rozwiń swój biznes online

Zacznij pobierać płatności

Przeczytaj także:

Ecommerce

Jak ułatwić klientom dokonywanie płatności, żeby zwiększyć konwersję?

Dowiedz się, jak intuicyjny interfejs użytkownika, personalizacja oraz różnorodne opcje płatności przyciągają i zatrzymują klientów, poprawiając wyniki sklepów.

29.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Proste kroki do optymalizacji cashflow w sklepie online

Zobacz, jak analiza finansowa, zarządzanie zapasami, optymalizacja kosztów i inne strategie przyczyniają się do poprawy płynności finansowej i rozwoju biznesu.

25.04.2024 Czytaj więcej

Ecommerce

Optymalizacja procesu płatności dla zwiększenia konwersji w sklepie internetowym

Dowiedz się, jak uprościć płatności, zaoferować różnorodne metody płatności, zwiększyć bezpieczeństwo i poprawić doświadczenia zakupowe klientów.

25.04.2024 Czytaj więcej