24 Sierpnia
2016
powrót do informacji prasowych

Czym są płatności automatyczne?

Za pomocą płatności automatycznych Polacy powoli opłacają rachunki czy dokonują płatności w aplikacjach. O tym, czy płatności automatyczne na dobre przyjmą się na rynku, pisze Krystian Wesołowski.

Płatności automatyczne („automatic payment”) to ogół płatności dokonywanych bez potrzeby każdorazowego wprowadzania danych karty płatniczej lub danych do autoryzacji przelewu - dla innych niż karta metod płatności obsługujących płatności automatyczne, jak np. BLIK. W ich ramach wyróżniamy dwa sposoby zlecania dyspozycji płatności: cyklicznie (eng. recurring payment) lub jednym kliknięciem (eng. one click payment). 

Płatności cykliczne to bezobsługowa forma płatności automatycznych. Klient, po zarejestrowaniu takiej usługi, w kolejnych terminach płatności np. faktury za telefon czy prąd, jest informowany, że wkrótce nastąpi obciążenie karty. Autoryzacji transakcji dokonuje za niego operator płatności. Klient może oczywiście takie zlecenie w każdej chwili odwołać i zrezygnować z usługi.

Płatności jednym kliknięcie wymagają z kolei każdorazowego potwierdzenia chęci uiszczenia płatności, ale w uproszczonej formie, np. poprzez kliknięcie w przycisk „Zapłać” w sklepie internetowym czy aplikacji mobilnej. Jeśli klient zleci płatność poprzez kliknięcie tego przycisku - bez potrzeby podawania już raz zapisanych danych karty - nastąpi autoryzacja transakcji i obciążenie stanu wybranego kanału płatności. W tym przypadku również w każdej chwili klient może usunąć dane zapisanej karty.

Wchodząca w życie na początku 2018 r. dyrektywa PSD2 potencjalnie może wywrócić do góry nogami płatności automatyczne, ponieważ wprowadza podwójną autoryzację. Każda transakcja (z pewnymi wyjątkami) musi zostać zabezpieczona dwoma z trzech form: czymś co mam, czymś co wiem, coś czym jestem. Czyli niezależnie od tego, czy dane karty były wcześniej zapisane, może wystąpić konieczność zalogowania się do banku i podania hasła przy każdej transakcji.

Biorąc pod uwagę przepisy dyrektywy, może się okazać, że prędzej czy później płatności automatyczne powielą kazus usługi polecenia zapłaty, z której w Polsce z różnych powodów klienci nie korzystają powszechnie. Może się jednak i tak okazać, że to sami konsumenci nie pozwolą zahamować rozwoju tej formy płatności. Wówczas płatności automatyczne – przewiduję że w ciągu najbliższych 5 lat – będą coraz częściej wybierane ze względu na komfort i wygodę, szczególnie w przypadku opłat powtarzalnych czy podczas dokonywania zakupu w aplikacjach mobilnych.

#płatności automatyczna

#płatności cykliczne

#płatności jednym kliknięciem

#one click payment

#Blue Media