22 Lutego
2016
powrót do informacji prasowych

Nowe horyzonty social lending

Pożyczki społecznościowe dla przedsiębiorców

W poszukiwaniu nowych grup klientów, platformy pożyczek społecznościowych (P2P lending) kierują swoją uwagę na przedsiębiorców. Na Zachodzie model pożyczanie peer-to-business funkcjonuje z powodzeniem od czasów kryzysu finansowego. W Polsce także powoli się rozwija – wyjaśnia Joanna Tokarska z Kokos.pl.

Według GUS, w Polsce funkcjonuje ponad 1,8 mln mikroprzedsiębiorstw, z których większość to 1-2 osobowe biznesy. Od grudnia 2015 r. mogą oni zaciągać pożyczki u prywatnych inwestorów za pośrednictwem Kokos.pl. Limit pożyczki, w zależności od ratingu przedsiębiorcy na platformie, wynosi od 2,5 do 25 tys. zł.

W Stanach Zjednoczonych pożyczki społecznościowe dla przedsiębiorców zyskały na znaczeniu po 2008 r. i od tego roku ich liczba sukcesywnie rośnie rok do roku. Z danych amerykańskiego FFIEC (Federal Financial Institutions Examination Council) wynika, że w czasie kryzysu finansowego w latach 2008-2009 liczba udzielonych pożyczek małym przedsiębiorcom przez banki spadła o ponad 60 proc. Od tego czasu utrzymuje się na stałym poziomie, nawet nie zbliżając się do tego przedkryzysowego.

Duża część małych przedsiębiorców przeniosła się do platform pożyczek społecznościowych. Nie mogąc pochwalić się bogatą historią kredytową, nie mogą też liczyć na dobre warunki w banku, więc szukają alternatywnych możliwości finansowania swoich biznesów. Na największym amerykańskim serwisie LendingClub pożyczki dla drobnych przedsiębiorców stanowią już 73 proc. wszystkich pożyczek średnioterminowych (do 3 lat). Średnia wartość takiej pożyczki wynosi ok. 13,5 tys. dolarów. Z danych serwisu wynika, że są to najczęściej pożyczki na zakup sprzętu lub na utrzymanie płynności finansowej.

A jaki jest polski rynek?

W Polsce – według statystyk Kokos.pl – z pożyczek społecznościowych korzystają młodzi przedsiębiorcy, w wieku 25-35 lat. Pożyczki zaciągają głównie na zakup lub modernizację sprzętu potrzebnego do pracy.

Na Kokosie możliwość inwestowania w przedsiębiorców ma ponad 12 tys. prywatnych inwestorów. W samym 2015 r. za pośrednictwem Kokos.pl pożyczono niemal 16,5 mln zł, a od samego początku istnienia platformy - 133,5 mln zł.

Joanna Tokarska, Kokos.pl

#pożyczki

#kokos

#kredyty dla przedsiębiorstw

#smb

#sme

#social lending

#kokos.pl