21 Grudnia
2016
powrót do informacji prasowych

Podsumowanie rynku płatniczego online

Pierwszy raz w historii polskich płatności ich rozwój jest w tak dużym stopniu zintegrowany z europejskimi i światowymi trendami. To nie znaczy, że Polska goni zachodnie mody. Wręcz odwrotnie - polskie rozwiązania płatnicze często kreują ciekawe fintechowe pomysły.

1. Upowszechnienie się płatności cyklicznych

Dzięki cyklicznym płatnościom automatycznym możemy dokonywać comiesięcznych opłat za prąd czy telefon, bez potrzeby każdorazowego wprowadzania danych karty płatniczej lub danych do autoryzacji przelewu. Tego typu rozwiązanie płatnicze wprowadzili dla swoich klientów w ostatnich miesiącach duzi masowi wystawcy faktur m.in. Play oraz innogy (d. RWE). - Wydaje się, że po wielu latach prób i błędów udało się znaleźć sposób na bezpieczne, wygodne (bez dokumentów podpisywanych ręcznie) i bezobsługowe realizowanie płatności powtarzalnych – ocenia Krystian Wesołowski z Blue Media, operatora Płatności Online BM.

2. Rozwój płatności jednym kliknięciem

W ostatnim roku na popularności zyskały także płatności automatyczne jednym kliknięciem. To wygodna metoda płatności, szczególnie w przypadku zakupów mobilnych. Wystarczy, że klient raz zapisze dane karty, by przy okazji kolejnych zakupów tylko kliknął w jeden przycisk np. „zapłać teraz”, i w szybki i wygodny sposób opłacił zakupy. - Nie bez znaczenia dla popularyzacji tego trendu jest udostępnianie płatności one-click przez modne zagraniczne aplikacje, jak Uber czy AirBnB oraz promowanie ich przez polskich operatorów płatności – dodaje Krystian Wesołowski.

3. Popularyzacja BLIK-a

Aplikacja BLIK w swych założeniach ma stać się najpopularniejszą wielokanałową formą płatności, czyli być instrumentem płatniczym, po który wygodnie jest sięgać w wielu różnych sytuacjach. Gdy chcemy wypłacić gotówkę w bankomacie, gdy opłacamy zakupy internetowe i mobilne, gdy chcemy przelać pieniądze z telefonu na telefon oraz gdy płacimy w sklepach stacjonarnych. Podczas gdy w całym 2015 roku za pomocą BLIK-a dokonano prawie 2 milionów transakcji, to w samym listopadzie 2016 r. – jak podaje Polski Standard Płatności, operator BLIK-a - było to już 1,15 mln transakcji, a zarejestrowanych użytkowników - 3 miliony. Jeśli BLIK stanie się standardem dla wszystkich wiodących banków będzie realną konkurencją dla płatności kartą i bardzo uniwersalnym narzędziem płatności.

4. Wejście Android Pay do Polski

W listopadzie na polskim rynku zadebiutowały płatności mobilne od Google, czyli Android Pay. Na razie usługa jest dostępna dla klientów trzech polskich banków: Alior Bank, Bank Zachodni WBK oraz T-Mobile Usługi Bankowe. Do tego grona ma w krótkim czasie dołączyć mBank. Uruchomienie w naszym kraju usługi Android Pay to o tyle istotne wydarzenie, że Polska jest drugim krajem w Europie (po Wielkiej Brytanii) i dopiero szóstym na świecie, w którym Google zdecydowało się uruchomić swoją usługę. Poza Europą można z niej skorzystać w USA, Australii, Singapurze oraz Hongkongu. 

5. Ofensywa karciarzy

Wojna o rynek płatności i klienta trwa. Visa i MasterCard włożyły w tym roku sporo wysiłku, aby zorganizować kilka głośnych promocji. Podczas kampanii „Spraw sobie cały dzień dobry z Visa!", osoby płacące kartą otrzymywały rabaty oraz usługi w niższych cenach u partnerów akcji. Visa zorganizowała także akcję darmowej dostawy z Pocztą Polską przy dokonywaniu płatności kartą, promocję usługi „rachunki płaca się same” w serwisie bm.pl, a MasterCard uruchomił program Priceless Specials. 

6. Niewypał PayPala

W kwietniu PayPal zaskoczył swoich użytkowników zmianą sposobu doładowywania konta. Nowy mechanizm zakładał podawanie danych dostępowych do swojego konta bankowego, a następnie kodu SMS. Po protestach użytkowników, głośnych publikacjach krytykujących nowy sposób doładowania oraz blokadach tej metody przez same banki, PayPal wycofał się ze swojej decyzji. - Zamieszanie wokół PayPala to przedsmak tego, czego możemy się spodziewać po wejściu w życie unijnej dyrektywy PSD2, która dopuszcza istnienie instytucji typu TPP (Third Party Provider) mogących świadczyć nowe usługi: inicjację płatności oraz dostęp do informacji na rachunku bankowym przez podmioty trzecie. Polacy albo nie są jeszcze gotowi na tego typu usługi albo powinny one być wprowadzane w zdecydowanie mniej nagły sposób, z benefitem dla płatnika – komentuje ekspert Blue Media.

7. W przeddzień PSD2

Niedługo poznamy finalną wersję standardów technicznych, tzw. RTS-ów, które nakreślą przyszłość płatności po sierpniu 2018 roku, czyli po wejściu w życie dyrektywy PSD2. - Obecnie znamy jedynie ogólny kierunek i cel zmian. Z jednej strony ma nastąpić zaostrzanie przepisów w celu zwiększenia bezpieczeństwa transakcji, co może odbyć się kosztem ich szybkości i wygody z punktu widzenia użytkowników. A z drugiej ma wzrosnąć konkurencyjność sektora bankowego poprzez dopuszczenie do niego zupełnie nowych podmiotów i usług opartych o dostęp do rachunku bankowego – wyjaśnia Krystian Wesołowski. 

8. Płatności white label

Czołowi polscy dostawcy oprogramowania dla sklepów internetowych - tacy jak IAI, Shoper czy Shoplo - zaczęli rozwijać własne płatności, bezpośrednio zintegrowane z platformą. Dokładnie ta forma płatności święci sukces w Shopify. Sklepy funkcjonujące na danej platformie mogą samodzielnie wdrożyć płatności, bez konieczności podpisywania dodatkowych umów i bez dodatkowych prac programistycznych, korzystając z jednego panelu. - Uruchomienie własnych płatności to ukłon w stronę przedsiębiorców, aby im maksymalnie ułatwić prowadzenie e-biznesu. Usługa została bardzo dobrze przyjęta w sektorze mikro i małych przedsiębiorców, którzy docenili prostotę i szybkość uruchomienia usługi. Po uruchomieniu zwrotów i płatności kartą on-site na stronie sklepu usługa ma szansę spopularyzować się również w średniej wielkości sklepach – zauważa ekspert Blue Media.

9. Zmiany rynkowe

2016 rok obfitował w głośne przejęcia. Najpierw fundusz MCI.EuroVentures przejął polskich agentów rozliczeniowych DotPay i eCard, by następnie rozpocząć proces integracji obu podmiotów. Z kolei Visa zdecydowała się zamknąć swój cyfrowy portfel V.me, działający w czterech polskich bankach, uznając, że nie jest to rozwiązanie, które mogłoby na dobre przyjąć się w polskim ecommerce. Zdecydowaniem najgłośniejszym wydarzeniem w polskim internecie A.D. 2016, choć wprost niezwiązanym z rynkiem płatności online, była sprzedaż Allegro i Ceneo przez Naspers za 3,25 mld dolarów. Przyszłość pokaże, czy ta decyzja będzie miała wpływ na współpracę Allegro z PayU i kierunek rozwoju tego operatora płatności.

#Płatności Online BM

#Blue Media

#fintech

#PSD2

#ecommerce